Thursday, January 22, 2009

Hello könsroll

På ett BB i Taiwan pryds hela BB med Hello Kitty. Där är man övertygade om att Hello Kitty har en lugnande effekt på nyfödda barn och ny förlösta mammor. Gulligt är det iaf! De klassiska könsrollerna kan man ju diskutera. Jag ser det på två olika sätt. Att skippa könsrollerna gör att man från början inte gör någon skillnad på pojke och flicka. Det är en MÄNNISKA som ska ha lika rättigheter och möjligheter oavsett kön. Det andra synsättet är att jag tycker att hela feministdebatten kan kännas lite överdriven ibland. Vi suddar nästan ut könsrollerna för mycket. Jag tycker det är häftigt att vi är OLIKA! Vad tråkigt det skulle vara annars. Däremot ser jag det som en självklarhet att vi ska ha lika rättigheter. Men hjälper det om jag sätter på min son en rosa sparkdräkt? I dont know...

2 comments:

Anonymous said...

Klart det gör Eva, klart det gör. Genom att du gör det med din son, så lär du ju honom (försöker lära iaf) att det förutom könen inte är någon större skillnad mellan oss. Det är på barnstadiet man lär sig hur man ska behandla människor, och det handlar såklart inte enbart om vilka färger man klär barnen i, det är mycket större än så, däremot är dessa färger en symbol för hur annorlunda vi ser på pojke respektive flicka. Och man måste börja någonstans. Det kräver att man tänker lite längre än att klä barnen i blått kontra rosa helt enkelt.

Det är helt okej att vara superflickig eller supergrabbig om man vill, men det är väl just det som är poängen: att vi som barn inte får/har möjligheten att välja själva hur vi vill vara. Istället stöps vi i en form som andra gjuter åt oss. Sedan barnsben matas vi med att tjejer är mindre värda och ska vara tysta medan killar ska vara tuffa, inte gråta osv.

Ojojoj, jag vet några böcker du kan läsa, och en uppsats jag skrivit om ämnet :)

Anonymous said...

Jag håller med dig om feministdebatten dock. Själv försöker jag bara se det ur ett perspektiv för mänskliga rättigheter och rätten över att bestämma över sig själv.

Oj så (vi) jag kan pladdra på...
Puss